Onze aanpak

We hebben op De Duinpieper vijf speerpunten die wij belangrijk vinden voor een optimale onderwijsomgeving voor onze leerlingen.

Deze vijf speerpunten zijn:

  1. Veilige omgeving: we zorgen voor een goed pedagogisch klimaat, werken met kleine groepen en gespecialiseerde groepen. We hebben leerkrachten die specialist zijn (Master Educational Needs), kennis van leerstoringen en verschillende aandoeningen en we hebben hoge verwachtingen van onze leerlingen.
  2. Totale Communicatie: we passen Totale Communicatie breed toe en bieden ons onderwijs aan in gesproken taal, ondersteund door gebaren, pictogrammen, foto’s en geschreven tekst.
  3. Structuur: structuur aanbieden is een middel om de omgeving waarin het kind weinig samenhang ziet te verduidelijken. Met behulp van structuur kan het kind zelfstandiger functioneren. Daarvoor zorgen wij dus.
  4. Een Duinpieper-onderwijsconcept: ons zelf ontwikkelde onderwijsconcept biedt een combinatie van ontwikkelingsgericht onderwijs en methodes.
  5. Goed onderwijs begint met een goede instructie: we geven les volgens het direct instructiemodel. Instructie geven we aan een instructietafel. De kinderen leren zelfstandig werken en omgaan met uitgestelde aandacht.